Poddarna

Storytalk #31: Simon Gärdenfors
I detta avsnitt av Storytalk pratar jag med serietecknaren, komikern och rapparen Simon Gärdenfors. Simon avslöjar två talanger han skulle vilja ha. Men han pratar också om sin utveckling som serietecknare, hur han jobbar med dramaturgin i en serieroman, vad en serieroman kan använda för berättartekniker som inte en textroman kan och vad han lärde sig när han började som serieredaktör vid 21 års ålder.

 

Storytalk #30: Helene Rådberg
Helene Rådberg kommer snart med sin nästa diktsamling ”Politiken” på Ordfront förlag. I Storytalk pratar hon om hur hon hittade språket när hon blev utbränd och var tvungen att ta en paus från jobbet. Vi kommer bland annat in på vikten av att vara tydlig i en otydlig tid, om att sätta språk på de offentliga kvinnorummen inom förskolan, skolan och vården och vad en debutant bör tänka på när det gäller sin inställning till media. Dessutom avslöjar Helene Rådberg en talang hon skulle vilja ha.

Storytalk #29: Underbara Clara Lidström
Här pratar Storytalk med entreprenören, författaren, fotografen och stylisten Clara Lidström, som sedan 10 år driver en av Sveriges största livsstilbloggar Underbara Clara.
Vi kommer ganska snabbt in på det faktum att Clara har en sådan spännvidd. Hon kan presentera bakrecept ena minuten och i nästa skriva en krönika där hon påstår att Ernst Kirchsteiger renoverar sönder vårt kulturarv.
– Jag har en ilsken sida och jag gillar att retas, så är det ju, säger Clara. Och det finns få saker som kan reta upp mig så mycket som när jag upplever att man hycklar. Som jag kände med feministerna som jag växte upp med och hade sett upp till och som hjälpt att forma mig som feminist … men när jag sedan fick plats i offentligheten så var det fel på mig, tyckte de. Och det gjorde mig så jäkla förbannad. Jag upplevde att det bottnade i deras trångsynthet. De förstod inte att nu kommer det nya feminister och de tänker på de här frågorna och de ser de här problemen i samhället.

Storytalk #28: Peter Stjernström om den litterära agentens roll och om idén till succéromanen Fjärilspojken
Copywritern och författaren Peter Stjernström var med och startade agenturen Grand Agency 2008. ”Har man någon nytta av att vara litterär agent när man samtidigt skriver litteratur?” är en av frågorna som Stjernström svarar på i Storytalk #28. Vi kommer också in på den gripande spänningsromanen Fjärilspojken. Dessutom funderar Peter kring en talang han skulle vilja ha, en talang som på sätt och vis hör ihop med hans senaste roman.

Storytalk #27: Ola Aurell om att skriva låtar utifrån listor och om låtar som fungerar i TV
Sommaren 2016 uppträder Ola Aurell i SVT:s Allsång på Skansen. ”Hur behöver en låt vara för att fungera i TV?” är en av frågorna vi diskuterar i Storytalk nummer 27. Men Ola kommer även in på hur han gick från att spela Vysotskij till att skriva och spela humoristiska låtar, hur han förvandlar en idé till en färdig låt, vilka val han gör när det gäller sång och mellansnack och mycket mer. Dessutom avslöjar Ola Aurell en talang han skulle vilja ha.

Storytalk #26: Lisa Bjurwald om att skriva faktaböcker och romaner om extremister
Lisa Bjurwald har skrivit betydelsefulla verk om extremister och näthatare. Men nu när hon ger ut sin första roman byter hon för den skull inte innehåll. I Storytalk berättar hon om vägen till thrillern ”Tills bara aska återstår” – varför det var nödvändigt att skriva fiktion, skillnaden mot att skriva sakprosa och hur hon skapade sin huvudperson Rebecka Born. Till slut avslöjar Bjurwald två talanger hon skulle vilja ha.

Storytalk #25: Hans Ingemansson om skillnaden mellan Hundraåringens bokmanus och filmmanus, samt inspirationskällor vid manusskrivande
Hans Ingemansson har skrivit manus och regisserat i stora svenska produktioner som Ulveson & Herngren, Solsidan och Hundraåringen. I Storytalk berättar han bland annat om vilka likheter det finns mellan att skriva manus och spela i rockbandet The Creeps, hur ett manusteam kan enas om ett gemensamt skrivsätt i början av en skaparprocess och vad som kan kicka igång honom under en skrivprocess. Dessutom avslöjar Hans en talang han skulle vilja ha.

Storytalk #24: Martin Geijer om improvisatörens här-och-nu och improvisationsteater som livsstil
Martin Geijer grundade Nordens första improvisationsteater på 90-talet och har sedan dess varit konstformen trogen. I Storytalk berättar han om improvisationsteaterns utveckling i Sverige, hur han följt men även brutit mot mentorns Keith Johnstones läror och hur han ser på improvisationsteaterns möjligheter i TV. Martin Geijer avslöjar även en talang han skulle vilja ha.

Storytalk #23: Zinat Pirzadeh om komikern som superhjälte och om att balansera fantasi och verklighet
Snart kommer Zinat Pirzadeh med uppföljaren till romansuccén ”Fjäril i koppel”. I Storytalk berättar hon om resan till debutromanen: Hur den bok hon först skrev skilde sig en hel del från slutresultatet, hur det är att skriva om verkligheten men ändå använda sin fantasi, hur man skriver för att fånga humorn med mera. Zinat avslöjar även en talang som hon skulle vilja ha.

Storytalk #22: Joacim Björkvall om nybörjarmisstag inom marknadsföring och framtidens marknadstänk
Joacim Björkvall undervisar i marknadsföring. I Storytalk berättar han om att det ofta helt felaktigt sätts likhetstecken mellan marknadsföring och PR, att Internet plötsligt har skapat en interaktion mellan avsändare–mottagare och hur betydelsefullt det är att skapa ett gott rykte, ett ”a word of mouth”. Slutligen avslöjar Joacim en talang han skulle vilja ha.

Storytalk #21: Karin AdelsköId om att våga vara sig själv i TV och humorns kraft
I framtiden kanske vi kommer titta tillbaka på TV-programmen som görs nu och fråga oss varför de var så tråkiga, funderar Karin Adelsköld i Storytalk. Adelsköld berättar bland annat om hur stand-up comedy i början var en aha-upplevelse, om hur hon humorcoachat forskare så att de fått högre forskningsanslag och varför hon aldrig kommer lyckas som skådespelare. Dessutom avslöjar hon en talang hon skulle vilja ha.

Storytalk #20: Jonas Trolle om att gestalta jakten på Kapten Klänning i bokform
För fem år sedan ledde Jonas Trolle spaningarna som ledde till gripandet av Kapten Klänning, polischefen som bland annat dömdes för grov våldtäkt. I Storytalk berättar Jonas Trolle om vägen till den gripande boken ”Jakten på Kapten Klänning”. I vilken ordning skulle saker berättas? Vad behövde strykas? Som alla gäster i Storytalk avslöjar den intervjuade en talang han skulle vilja ha.

Storytalk #19: Al Pitcher om att vara en betraktare av Sverige och faran att förebereda sig för mycket
Al Pitcher har bott i Sverige sedan 2009 och gjort tre standup-shower om svenskarna. I Storytalk pratar han om att han ser sig som en betraktare snarare än en huvudperson i sina komiska berättelser. Dessutom kommer han in på hur han förbereder sig för ett framträdande och vad som krävs för att samspela bra med publiken. Slutligen avslöjar Al Pitcher en talang han verkligen önskar sig.

Storytalk #18: Pelle Blohm om strävan att vara sig själv i rollen som expertkommentator och skribent
Pelle Blohm är mest känd som TV-expert i fotboll, men han skriver också böcker och krönikor. I Storytalk nummer 18 berättar Pelle om att han alltid varit ganska blyg, och att ensamhet ofta lett till att han dragits till skrivandet. Pelle kommer också in på vad som förväntas av en expert under en fotbollsmatch, samt avslöjar en talang han skulle vilja ha.

Storytalk #17: Johanna Daehli om hur hon startade Sekwa förlag och om vad ett litet förlag behöver tänka på
För tio år sedan startade Johanna Daehli ett eget bokförlag som omedelbart fick mycket uppmärksamhet. I 17:e avsnittet av Storytalk berättar Johanna om vikten av att nischa sig, ha ett förlagssystem och andra detaljer som är betydelsefulla om man startar ett förlag. Johanna avslöjar även vilka nybörjartabbar som Sekwa gjorde i början och vilken talang hon skulle vilja ha om hon fick önska.

Storytalk #16: Fredrik Andersson om betydelsen av att lära av sina idoler och hur svenska komiker uppfattas i England
Komikern Fredrik Andersson har inte bara erövrat Sveriges största scener, utan också Englands. I det 16:e avsnittet av Storytalk berättar Tierpssonen om hur 10 år som trollkarl gav honom insikter om vad ett bra skämt är. Dessutom avslöjar Fredrik hur en svensk som kliver upp på en scen i England uppfattas, och hur man kan dra nytta av denna förväntan. Givetvis avslöjar Fredrik Andersson en talang han skulle vilja ha om han fick välja.

Storytalk #15: Charlotte Hjukström om att översätta J.K. Rowling och om konsten att hålla deadlines
I det 15:e avsnittet av Storytalk berättar översättaren Charlotte Hjukström om hur hon tog sig in i bokbranschen efter att ha översatt för TV och jobbat med dataspelsöversättning. Hjukström avslöjar stressen bakom översättningen av J. K. Rowlings första vuxenroman, samt funderar kring problem som en översättare ideligen brottas med. Det hela avslutas med att den intervjuade avslöjar en talang hon skulle vilja ha.

Storytalk #14: Mikael Koppelman om TV-showens kritiska 17-minutersgräns och dokusåpans oberäkneliga charm
I det fjortonde avsnittet av Storytalk berättar TV-redaktören och TV-producenten Mikael Koppelman om hur man i humorprogram i TV behöver para ihop komiker med olika slags energi. Han kommer även in på den stora makt som en studiopublik har och vad man kan fixa till under redigeringsstadiet. På slutet avslöjar Koppelman en talang han skulle vilja ha, en talang som ligger mycket långt ifrån en TV-redaktörs vardag.

Storytalk #13: Peter Dalle om hur Lorry kom till och om skådespelarens utsatthet
I det trettonde avsnittet av Storytalk berättar Peter Dalle om att Lorry egentligen kom till av ett misstag och varför Suzanne Reuter började se likheter mellan Lars Noréns dramer och Lorrysketcherna. Dalle kommer även in på hur viktigt det är för skådespelare att känna sig behövda, hur regissörer kan tona ner sitt ego för att skapa ett bättre arbetsklimat och vilken talang han skulle vilja ha.

Storytalk #12: Katarina Ehnmark Lundquist om förändringar i förlagsbranschen och om nyckeln till Jens Lapidus genombrott
I det tolfte avsnittet av Storytalk funderar Wahlström & Widstrands redaktör Katarina Ehnmark Lundquist kring hur bokbranschen har förändrats under de senaste 15 åren. Samtalet leder också in på hur ett manus väg till utgivning ser ut, hur debutantmanus fördelas bland förlagets redaktörer och hur det egentligen gick till när Jens Lapidus Snabba Cash plötsligt blev en storsäljare.

Storytalk #11: Hans Gunnarsson om ensamma huvudpersoner, George Costanza och märkliga filmkritiker
Han har skrivit manus till Guldbaggevinnande och Oscarsnominerade filmer. Och nu har hela förstaupplagan av hans senaste roman ”All inclusive” sålt slut rekordsnabbt. Därför är elfte avsnittet av Storytalk en extra lång specialintervju med roman- och manusförfattaren Hans Gunnarsson. Han berättar om varför hans huvudpersoner ser ut som de gör, om hur texterna växer fram och vilken talang han skulle vilja ha om han fick önska.

Storytalk #10: Michael Hjorth om hur Svensson, Svensson blev till och om vad svensk TV-produktion saknar
I det tionde avsnittet av Storytalk berättar författaren och filmproducenten Michael Hjorth om vad man på Tre Vänner lärde sig av studiebesöken på amerikansk TV, lärdomar som senare la grunden till TV-serierna Svensson, Svensson och Cleo. Det avslöjas även varför författarteamet Hjorth-Rosenfeldt är tacksamma mot Rolf Lassgård. Givetvis berättar Hjorth också om en talang han skulle vilja ha.

Storytalk #9: Ann Westin om varför ilska kan vara kul och scenklädernas betydelse
I det nionde avsnittet av Storytalk berättar komikern och skådespelaren Ann Westin om hur hon får idéer till nya rutiner, och hur hon sedan jobbar vidare med idéerna. Ann funderar kring ämnesvalets betydelse och hur man snabbt får publiken med sig. Dessutom diskuteras scenklädernas betydelse. I slutet av podden funderar Ann kring en talang hon skulle vilja ha.

Storytalk #8: Anna Jörgensdotter om utmaningen med att skriva om gamla tider och författarens frihet att gestalta ”hur det faktiskt såg ut”
I det sjunde avsnittet berättar Anna Jörgensdotter hur det kom sig att debutromanen Pappa Pralin hittade sin form efter flera års arbete. Samtalet leder också in på hur det är att skriva om tider som varit när det handlar om språk och miljö. Dessutom avslöjar Jörgensdotter varför hon slutat skriva poesi. Hon hinner också med att berätta om en talang hon skulle vilja ha.

Storytalk #7: John Houdi om att komma in med rätt ben på scenen och om trolleritrickets behov av finputsning
I det sjunde avsnittet av Storytalk berättar illusionisten, komikern och buktalaren John Houdi om att en trollkarl kan behöva 50-100 möten med en publik för att ett trick ska fungera helt och fullt. Houdi kommer också in på hur det är att ha jobbat som trollkarl hela sitt vuxna liv, om varifrån han får inspiration och om dagens publiks speciella krav på en artist. Dessutom nämner Houdi två talanger han skulle vilja ha om han fick önska.

Storytalk #6: Mattias Göransson om detaljens och tålamodets betydelse
I det sjätte avsnittet av Storytalk säger Filters chefredaktör och grundare Mattias Göransson att bra idéer kan födas genom imitation, det var bland annat så Offside kom till. Mattias funderar kring varför närvaro, tid, till synes meningslösa detaljer och planering är viktiga för att en intervju eller ett reportage ska bli lyckat. Vi kommer också in på att det för en skribent ibland kan vara bättre med passion än erfarenhet.

Storytalk #5: Carin Gerhardsen om hur man trappar upp spänning och om sina speciella förberedelser
I det femte avsnittet av Storytalk berättar författaren Carin Gerhardsen om vilken som var den främsta förebilden när hon skrev den första deckaren. Att skriva sju böcker på sju år ger en hel del kunskaper i skrivandets hantverk, bland annat berättar Carin hur hon tänker när hon vill höja tempot och spänningen. Mot slutet avslöjar hon dessutom en talang hon skulle vilja ha.

Storytalk #4: Maria Karlsson om att skriva manus till Snabba Cash-trilogin och om styrkan med en vision
I det fjärde avsnittet av Storytalk berättar filmmanusförfattaren Maria Karlsson om hur det var att handplockas till Snabba Cash medan hon fortfarande gick på DI, om skillnaden mellan att skriva manus för olika regissörer och vikten av att regissören har en vision med projektet. Maria kommer in på skillnaderna i amerikaners och svenskars sätt att se på JW:s framgång i Snabba Cash. Dessutom avslöjar hon en talang hon skulle vilja ha.

Storytalk #3: Oskar Hanska om dataspelets behov av ett tema och om hiphopare som tror de gör spoken word
I tredje avsnittet av Storytalk berättar spelkonstruktören och spokenwordartisten Oskar Hanska om hur han utvecklade storyn till det lovordade pusselspelet Khaba. Oskar menar att det är viktigt att ett spel håller ihop på alla nivåer. Precis lika viktigt är det att en spokenwordtext använder sig av premiss och vändpunkt, eftersom publiken tappar intresse om en text bara handlar om känslor.

Storytalk #2: Katarina Kieri om ungdomsromanens fördelar och den låga nivån på ungdomsbokkritiken
I andra avsnittet av Storytalk berättar den Augustprisbelönade romanförfattaren Katarina Kieri om varför hon var tvungen att sluta skriva poesi och börja skriva romaner. Hon listar några av ungdomsromanens fördelar gentemot vuxenromanen och berättar om ett pågående projekt som hon kört fast i. Plus att hon avslöjar en talang hon skulle vilja ha om hon fick önska.

Storytalk #1: Thomas Järvheden om säkerhet på scen och genvägar till publikens hjärta
I första avsnittet av Storytalk berättar Thomas Järvheden om att han har förändrat sin attityd jämfört med när han började som komiker. Han delar även med sig av ett knep som är en genväg till åskådarens hjärta samt berättar om ämnen han vill och inte vill skriva om. Plus att han avslöjar en talang han skulle vilja ha om han fick önska.